Klik her for at redigere.
Historien om vejene og lidt mere.
Hasmark Strand Sommerhusforening (HSS)
Foreningen blev startet på den stiftende generalforsamling den 27. oktober 2004, som det fremgår af vedtægterne.
Før denne stiftende generalforsamling var mange af de aktiviteter som foreningen i dag varetager blevet udført i sammenhæng med andre aktiviteter. De 2 væsentligste aktiviteter var vejvedligeholdelse og udlægning og vedligehold af blåserne (de bøjer, der markerer hvor speedbåde må sejle).
Vejene var oprindelig blevet vedligeholdt via aktiviteter fra AHSV. AHSV var oprindelig såvel en grundejerforening som en distributør af vand. Vandet blev købt ved Hasmark bys vandværk. Denne sammenblanding af praktiske gøremål og vandforsyningsvirksomhed faldt i unåde hos nogle få medlemmer og det resulterede efter et par dramatiske generalforsamlinger i AHSV i, at vejvedligeholdelsen blev fjernet helt fra AHSV´s aktiviteter. (se den historiske baggrund i Hasmark Bladet 2004 s. 10 – findes via AHSV.dk). På den baggrund blev der i 1997 oprettet et Vej-/blåser-udvalg, der styrede de praktiske tiltag frem til 2004.
Blåserne (plastbøjerne) blev oprindelig udlagt tilbage fra 1994, hvor nogle initiativrige personer fra Lejerforeningen Hofmandsgave fik tilladelse fra Farvandsvæsnet til at udlægge bøjer 200 meter fra kysten for at markere den afstand planende motorbåde skulle respektere. På grund af personsammenfald i bestyrelserne blev arbejdet officielt tillagt AHSV, men det var Freddy Andersen, der var formand for Lejerforeningen Hofmandsgave, der styrede arbejdet sammen med AHSVs bestyrelse.
Vejene blev oprindelig løbende vedligeholdt af AHSV, hvor kasseren koordinerede jævning af huller og om sommeren til tider udlægning af støvdæmpning. Dette blev regnskabsmæssigt styret for sig selv og der blev i en periode i 90erne opkrævet et mindre beløb (50,-) til ”Vejkassen” sammen med AHSV kontingent. Fra 1997 blev såvel blåserne som vejene drevet via 2 selvstændige kasser med frivillige indbetalinger.
Der var en dialog med Otterup kommune om vedligeholdelse af vejene. Der var en del debat om løsningerne og specielt om hvem, der skulle betale for hvad. I 2003 lavede Hedeselskabet en rapport for Otterup Kommune med anvisning på hvordan vejnettet på og omkring Østre Strandvej og Vestre strandvej kunne renoveres, og forslag til betalingsfordeling. Privatvejsloven som regulere sager om netop disse forhold er ikke særlig specifik. Dette og en voldsom storm af indvendinger omkring evt. betaling af andele for renovering medførte at Otterup Kommune opgav at lave en totalrenovering af vejene. Dette var baggrunden da forening Hasmark Strands Sommerhusforening, blev dannet i 2004 og overtog ”Blåserkassen” og ”Vejkassen”.
Vejene er siden 2004 blevet vedligeholdt ved systematisk skrabning og en årlig hovedgennemgang af hele vejen fra Vestre- til Østre Strandvej. Dette betales via kontingentet til HSS. Der optræder jævnligt huller, specielt i våde perioder. Der er udført en forsøgsstrækning med OB belægning på Østre Strandvej i området fra nr. 205 til 237. Forsøgsstrækningen vurderes at opfylde forventningerne.
Bestyrelsen i HSS har arbejdet på at finde en permanent løsning på problemerne med støv, huller og vedligehold af vejen. Man har bla. udformet et projekt med en relativ billig såkaldt OB belægning på begge strandvejen. For at kunne gennemføre projektet valgte man, at der skulle være mindst 80% tilslutning blandt de berørte beboere. Dette tal blev ikke nået indenfor den tidsfrist man opsatte.
Bestyrelsen i HSS har på generalforsamlingens opfordring arbejdet for at få en varig løsning på vejvedligeholdelse i dialog med Nordfyns kommune. En ændring i Privatvejsloven (§ 45 stk. 7)i 2013 stillede krav til kommunen om at deltage i renoveringsprojekter i sommerhusområder. Opfordret på denne baggrund udformer Nordfyns Kommune i 2014 et forslag til renovering og sender dette til høring blandt sommerhusejerne. Forslaget indeholder også en ny og specifik fordelingsnøgle for betalinger til projektet. Projektet betyder at alle skal betale, altså også de godt 20% der tidligere havde trykket sig, men det betyder også at fordelingsnøglen nu stiller krav til nogle sommerhusejere om at betale omkring 3 gange mere end i det forslag HSSs bestyrelse oprindeligt havde lagt frem. Baggrunden for prisstigningerne er dels, at der benyttes en fordelingsnøgle (iflg. Lovtekst), der gør det dyrere jo længer beboeren skal køre på fællesvejen. Dels indeholder Nordfyns Kommunes projekt en del elementer, som det frivillige projekt, ikke havde inde såsom yderligere dræning, projektledelse og rådgivende ingeniør.
Dette affødte en række kommentarer fra sommerhusejerne og nogle indvendinger. Dette har teknisk udvalg i Nordfyns Kommune valgt at tolke som, at sommerhusejerne ikke ønsker en løsning og man har ”returneret” projektet. (Status feb. 2015)
Østre Strandvej, 2. november 2006